آشنایی با اصطلاحات غرفه سازی در نمایشگاه

هر کسی که قصد شرکت در یک نمایشگاه را داشته باشد و بخواهد برای معرفی برند خود در نمایشگاه غرفه سازی انجام دهد باید با اصطلاحات و واژگان این کار آشنا باشد چون هر کاری اصطلاحات مختص خود را دارد که برای کار کردن در آن زمینه باید آن ها را بلد بود. اگر شما هم قصد شرکت در یک نمایشگاه را دارید و با واژگان این کار آشنا نیستید با ما همراه باشید تا با اصطلاحات غرفه سازی و مراحل ساخت آن آشنا شوید.

واژگان و اصطلاحاتی که شما در این کار با آن ها مواجه می شوید و می شنوید عبارت اند از: غرفه ساز، پیمانکار غرفه سازی، غرفه، غرفه سازی، پلان نمایشگاهی، مجری نمایشگاه، مشارکت کننده، طرح سه بعدی غرفه و مجوز غرفه سازی.

 

غرفه ساز و پیمانکار غرفه سازی

به همه ی پیمانکارانی که در بخش طراحی، ساخت ، برنامه ریزی و اجرای غرفه نمایشگاهی فعالیت می کنند غرفه ساز و پیمانکار غرفه سازی گفته می شود.

همه پیمانکاران و شرکت های مجاز در این امر دارای گرید هستند و این گرید ها از سوی انجمن غرفه سازان و ستاد نمایشگاهی ارزشگذاری می شود.

با توجه به این ارزشگذاری هر شرکتی می تواند بر اساس گرید خود در نمایشگاه متراژ یا تعداد مشخصی غرفه را طراحی کند در واقع هرچه گرید یک شرکت بالاتر باشد سهمیه بیشتری نیز برای حضور در نمایشگاه دارد.

 

غرفه

به مکان و فضایی گفته می شود که توسط ستاد برگزاری نمایشگاه، در نمایشگاه به مشارکت کننده داده می شود و می تواند از آن فضا برای نمایش محصولات و خدمات خود استفاده کند. معمولا این فضا به شکل مستطیل است و با ابعاد طول و عرض شناخته می شود.

این فضا با توجه به ترکیب، مدل همجواری با سایر غرفه سازی ها از طریق داشتن دیوار مشترک به دسته های یک بر، دو بر، سه بر و جزیره تقسیم بندی می شود. کلمه ی بر به سمت باز غرفه گفته می شود یعنی اگر غرفه ای دو بر باشد یعنی دو سمت آن باز است. به عبارت دیگر غرفه یک بر از سه طرف بسته است و فقط از یک طرف باز می باشد.

 

غرفه سازی

به مراحل طراحی و ساخت یک غرفه نمایشگاهی برای نمایش محصولات یا خدمات را که توسط شرکت های غرفه سازی انجام می شود می گویند.

 

پلان نمایشگاهی

نقشه ای است که از سمت برگزار کننده ارائه می شود و سالن، متراژ غرفه، ابعاد دقیق غرفه و همجواری یک فضای نمایشگاهی را مشخص می کند.

 

مجری نمایشگاه

به شرکتی که مسئول برگزاری، هماهنگی و برنامه ریزی یک نمایشگاه تخصصی است مجری نمایشگاه گفته می شود. این مجری ثبت نام مشارکت کنندگان را انجام می دهد و وظایفی مثل جانمایی غرفه ها و هماهنگی غرفه سازی آن ها را به عهده دارد.

 

مشارکت کننده

به شخص حقوقی که برای نمایش و معرفی محصولات و خدمات خود در نمایشگاه اقدام به اجاره فضای نمایشگاه و غرفه سازی می کند مشارکت کننده گفته می شود. درباره ما و فعالیت هایمان بیشتر بدانید.

 

طرح سه بعدی غرفه

به طرحی که از شبیه سازی فضای غرفه به صورت سه بعدی کشیده می شود می گویند. معمولا این طرح را با استفاده از نرم افزارهای طراحی مثل تری دی مکس، راینو و اسکچ آپ می کشند و به صورت خروجی دو بعدی که رندر نامیده می شود ارئه می کنند. در طرح های سه بعدی از غرفه سازی مواردی مثل رنگ بندی غرفه، چیدمان فضا، ترکیب فرم و سازه، محل تصاویر تبلیغاتی و … مشخص می شود.

 

مجوز غرفه سازی

بعد از اینکه طرح سه بعدی غرفه از طرف مشارکت کننده تایید شد و توافقات مالی و اجرایی بین مشارکت کننده و پیمانکار غرفه سازی صورت گرفت ستاد برگزاری نمایشگاه باید صلاحیت غرفه ساز و وضعیت فنی طرح ها را تایید کند که به این فرآیند مجوز غرفه سازی گفته می شود.

 

Start typing and press Enter to search

Shopping Cart